Skip to main content

Se vorbeste foarte mult in ultimul timp despre noile masuri fiscale pregatite de Guvern pentru reducerea deficitului bugetar si, mai ales, de impactul pe care aceste masuri il vor avea asupra mediului de afaceri si al populatiei. Masurile fiscale tin de politica fiscala, un instrument deosebit de important pentru a mentine soliditatea unei economii. Politica fiscala poate fi definita ca ansamblul instrumentelor folosite de guvern in procesul de constituire a veniturilor bugetare, de acoperire a cheltuielilor publice precum si de asigurare a echilibrelor bugetare.

Pe de alta parte, cand ne referim la eficienta, transparenta si responsabilitatea politicii fiscale, predictibilitatea masurilor fiscale este un aspect esential al dezvoltarii economice. Printre avantajele unui cadru fiscal predictibil putem enumera:

  • Incurajeaza planificarea bugetara si a investitiilor pe termen lung;
  • Stimuleaza cresterea economica si bunastarea sociala prin crearea unui mediu propice pentru dezvoltarea, inovarea si competitivitatea sectorului privat.

In ultimii ani, in Romania, predictibilitatea fiscala a fost legata, in principal, de constrangerile bugetare, de necesitatea alinierii legislatiei nationale la cea europeana si de reforma administratiei fiscale. Dar schimbarile legislative nu au fost deloc putine.

Astfel, in perioada 10.09.2015-31.03.2023, Noul Cod Fiscal a suferit nu mai putin de 554 de modificari, efectuate prin 107 legi, ordonante de guvern si ordonante de urgenta, rezultand o frecventa de 1,3 norme de modificare lunar, potrivit studiului realizat de echipa The Tax Institute, intitulat „Modificările Noului Cod Fiscal: Inventar si impact (2015-2023)“.

Incertitudinea care pluteste in mediul de afaceri privat, in jurul schimbarilor legislative, facute de multe ori fara o analiza prealabila solida si fara studii de impact, a fost de natura sa nemultumeasca mediul de afaceri. Multe din aceste modificari au accentuat discrepanţele existente, unele au fost implementate defectuos, altele au accentuat dezechilibrele.

Dar, nu toate schimbarile legislative au stat neaparat intr-o nota negativa. Analiza impactului acestor modificari, arata si efecte favorabile:

  • Mai mult de 40% din aceste masuri au fost considerate bune sau foarte bune, chiar daca parte din ele au fost, de fapt, corectii ale unor decizii anterioare gresite;
  • In aceasta perioada (cu exceptia anilor de pandemie), Romania a avut cresteri economice solide, care au venit in principal din cresterea consumului intern. Aceste evolutii nu au dus, insa, si la cresterea venitului bugetului general consolidat, ca pondere in PIB;
  • Consolidarea fiscala la impozitul pe profit a introdus posibilitatea de a compensa pierderea dintr-o companie cu profitul din alta companie din grup, fiind un real avantaj pentru grupurile de companii romanesti;
  • Un impact major asupra mediului de afaceri privat din Romania dar si asupra veniturilor populatiei a fost nivelul impozitarii muncii. Eliminarea plafonarii bazei de calcul pentru contributiile de asigurari sociale si de sanatate, scutirile de impozit pe salarii si de la plata CASS pentru angajatii din anumite sectoare, au determinat cresterea consumului, chiar daca acesta a fost bazat pe importuri.

In concluzie, mediul economic are nevoie de consistenta si predictibilitate in domeniul fiscal. Chiar si cele mai favorabile politici fiscale pot avea efecte reduse sau chiar negative, atunci cand sunt implementate temporar si schimbate des.

Razvan Popa – Chief Risk Officer

Articol publicat pe 22 septembrie 2023

Informațiile cuprinse în prezentul articol sunt cu caracter informativ și prezintă opinii personale ale autorului. Opiniile prezentate în cadrul articolului nu reprezintă o consiliere financiară personalizată cu privire la investiții sau consiliere fiscală/juridică. În situația în care intenționați să investiți într-unul dintre fondurile administrate de către SAI Certinvest SA, citiți Prospectul de emisiune și Documentul cu Informatii Esentiale (DIE). Performanțele anterioare ale fondurilor nu reprezintă o garanție a câștigurilor viitoare. SAI Certinvest S.A. nu este responsabilă în privința potențialelor pierderi rezultate în urma tranzacțiilor desfășurate în concordanță cu ideile exprimate în acest articol. De asemenea, autorul își rezervă dreptul de a modifica datele prezentate în articolele postate, fără nicio notificare prealabilă. Preluarea integrală sau parțială a informațiilor prezentate în articolele postate pe blog se va face doar cu precizarea sursei.